Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Lokomotive 8 van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

Foto: Copyright Wouter Adriaanse

NahmeHTM 8 Ooievaar
AntriebsartDampf
HerstellerBacker & Rueb. Breda (Machinefabriek Breda)
TypVierkante Stoomtramlocomtief 'Backertje'
Fabrik Nr.227
Baujahr1904
Spurweite1435 mm
StandortHoorn
Betriebsfähigkeit.ja
Status NRRA
Gewicht13 ton
Länge über die Puffer4,950 m
AchsfolgeBn2t
Höchstgeschwindigkeit45 km/h
AntriebTrekkracht2240 kilogram
Max. stoomdruk12 kg/cm2
Stoommachine
- 2 binnenliggende cilinders
- Slaglengte350 mm
- Middellijn225 mm
- StoomverdelingJoy
Ketel
- Totaal verwarmd oppervlak22,6 m2
- Roosteroppervlak0,7 m2
- Geen oververhitter
Urspr. EigentümerN.V. Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM)
Historischen NummerHTM 8, NZHTM A 12, Carisborg 22
      
This text is not yet available in English

Vierkante Stoomtramlocomotief HTM 8 'Ooievaar'

In 1904 bouwde Backer & Rueb voor de HTM een serie van 6 stoomtramlocomotieven, waaronder de HTM 8. De locs werden voornamelijk ingezet voor het reizigersvervoer op de lijn Den Haag – Delft. In 1924 werd de HTM 8 verkocht aan de Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij (NZH) waar deze werd omgenummerd tot A 12.


In 1933 werd de loc verkocht aan Metaalhandel Esbois, welke deze doorverkocht aan Bruinkoolmaatschappij Carisborg (BC) te Hoensbroek. De loc werd grondig verbouwd en ingezet als industrieloc onder het nummer 22. Backer & Rueb kocht de loc in 1962 terug en plaatste deze als monument. Besloten word de loc weer te restaureren, wat ook gebeurd in 1987. Vanaf 1988 komt de HTM 8 weer in dienst, en rijd in opdracht van Stichting Brabant Rail (SBR) diverse ritten in de steden Den Haag en Rotterdam. In 1990 werd de HTM 8 wederom buiten dienst gesteld en verdwijnt weer uit het stadsbeeld van deze twee steden.


In 1996 kon de Museumstoomtram de HTM 8 Ooievaar in de collectie opnemen, door financiële steun van onder andere de Tramweg Stichting. Ook werd er een speciaal genootschap opgericht, waarvan aandelen konden worden gekocht ten behoeve van de verwerving en restauratie van de Ooievaar. Dit genootschap kreeg de toepasbare naam: 'Het Ooievaarsgenootschap'.Zo kon het zijn dat op 12 september 1996 de HTM 8 arriveerde in Hoorn bij de Museumstoomtram. Na een langdurige restauratie, die startte in 2001, kon de HTM op 22 mei 2006 in dienst worden gesteld.


2001-2006, De restauratie van de HTM 8

In 2001 ging de restauratie van start. De loc werd volledig gedemonteerd en diverse onderdelen werden nieuw vervaardigd. Daarnaast heeft de loc een volledig nieuwe opbouw gekregen, naar de originele fabriekstekeningen.


Het was de bedoeling om de loc in 2003-2004 in dienst te stellen, maar door diverse tegenslagen tijdens de restauratie is dit niet gelukt. Gestaag werd er verder gewerkt aan de loc en in 2005 werd de loc voor het eerst op stoom gebracht. 30 juli 2005 was een mijlpaal in het geschiedenis van de HTM 8 'Ooievaar'. Voor het eerst sinds jaren zou de loc, als herboren, zijn eerste meters op eigen kracht rijden. Op het emplacement werd een klein stuk gereden, een geslaagde proefrit. De periode daarna heeft de loc diverse proefritten ondergaan, rijden met last en een losse loc proefrit naar Wognum. Op 14 oktober 2005 vond de laatste keuring plaats, de zogenaamde 'warm-nader-keuring' door Stoomwezen Nederland BV. Op dezelfde datum kon de restauratie van loc 8 definitief worden afgerond.


Het jaar 2006 was de kroon op het werk voor het restauratieprojectteam. De loc is als de zevende dienstvaardige loc van de Museumstoomtram in dienst gesteld. Maar het is niet zomaar loc, de HTM 8 'Ooievaar' is het enige dienstvaardige vierkante Backertje.


Geschiedenis

1904-1924    In dienst bij de HTM, reizigersvervoer tramlijn Den Haag-Rijswijk-Delft
1924-1932    In dienst bij de NZH, reizigersvervoer tramlijn Leiden-Heemstede
1933-1962    In dienst bij de BC, rangeerlocomotief
1962-1987    Buiten dienst gesteld, opgesteld op sokkel bij fa. Backer & Rueb
1988-1989    In opdracht van SBR reizigersritten in Den Haag en Rotterdam
1990    Buiten dienst gesteld
1996    Verkocht aan de Museumstoomtram
1996    Overgebracht naar Hoorn en hier opgeslagen in de lange loods
2001    Aanvang van de restauratie
2005    Voltooiing van de restauratie op 14 oktober 2005
2006    22 mei 2006: Indienststelling bij de Museumstoomtram
2006-Nu    In dienst bij de Museumstoomtram
Links

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.