Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Lokomotive 7742 van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

1

NS 7742 'Bello' tijdens de tweede proefrit na revisie in 2014 Foto: Copyright R. de Water

2
NahmeNS 7742 Bello
AntriebsartDampf
HerstellerBerliner Maschinenbau AG (Duitsland), L. Schwartzkopff. Berlin
TypStoomtramlocomotief
Fabrik Nr.5249
Baujahr1914
Spurweite1435 mm
StandortHoorn
Betriebsfähigkeit.ja
Status NRRA
Gewicht28,5 ton
Länge über die Puffer8,19 m
AchsfolgeC
Höchstgeschwindigkeit65 km/h
Antrieb

Trekkracht4220 kilogram
Max. stoomdruk12 kg/cm2
Stoommachine
-2 binnenliggende cilinders
-Slaglengte550 mm
-Middellijn330 mm
-StoomverdelingAllan
Ketel
-Totaal verwarmd oppervlak53 m2
-Roosteroppervlak1,25 m2
-Geen oververhitter

Urspr. EigentümerHollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM) / Nederlandsche Spoorwegen (NS)
Historischen NummerHSM 1046, NS 7742
      
This text is not yet available in English

Stoomtramlocomotief NS 7742 Bello

In 1914 bouwde L. Schwarzkopf een serie locomotieven voor de Hollandse IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM), Loc 7742 was daar een van. Tot 1921 reed bello voornamelijk lokaalspoordiensten op de lijnen van de de HSM (vooral GOLS-, KNLS- en HESM-lijnen). In datzelfde jaar werd de loc overgenomen door de Nederlandsche Spoorwegen (NS) alwaar de loc dienst heeft gedaan tot 1955.


Vanaf 1932 kwam loc 7742 terecht in depot Alkmaar. Vanuit hier werd de relatief grote stoomloc ingezet op de tramlijnen van de NS naar onder andere Bergen aan Zee, Egmond en Warmerhuizen. In 1955 viel het doek voor deze lijnen, te meer omdat de NS geen toegevoegde waarde zag in de exploitatie van een toeristische tramverbinding naar het strand. Na de beeindiging van de exploitatie werd loc 7742 buiten dienst gesteld.


Ter herrinnering aan 'hun' Bello werd loc 7742 in 1960 te Bergen geplaatst als monument,In 1960 ging loc 7742. Hier heeft de loc jaren lang gestaan als stille herrinnering aan de drukke strandtrams. Een leuke detail is dat de loc regelmatig werd geschilderd. De schilder nam hierbij steeds de kleur opnieuw op, waardoor de loc elke schilderbeurt lichter van kleur werd.


Het jaar 1978 is voor loc 7742 een heel belangrijk jaar. In dat jaar werd de loc voor het symbolische bedrag van 1 gulden verkocht aan de Museumstoomtram. Hier werd de loc van 1980 tot 1985 totaal gerestaureerd, waarbij de loc ook een nieuwe ketel kreeg. In 1985 werd de loc indienst gesteld en tot op heden is de loc HET paradepaardje van de Museumstoomtram.


BELLO, waarom deze naam?

Deze serie locomotieven had een schelle bel, die veelvuldig werd gebruikt. Onder de mensen kregen deze locomotieven dan ook al snel de bijnaam 'Bello'. Daarnaast staat de naam Bello bij veel mensen ook synoniem voor de lijn Alkmaar-Bergen. Waarop veel locs, waaronder NS 7742, hebben gereden.


Geschiedenis

1914-1921    In dienst bij de HSM als lokaalspoorlocomotief
1921-1932    In dienst bij de NS
1932-1955    In dienst op de tramwegen van de NS vanuit Alkmaar
1955    Buiten dienst gesteld
1960    Als monumet geplaatst in Bergen
1978    De loc is verkocht voor ƒ 1.- aan de Museumstoomtram
1980-1985    Na een grote revisie en restauratie in dienst gesteld bij de Museumstoomtram, inclusief nieuwe ketel
1985-nu    In dienst bij de Museumstoomtram
2013-2014   Deelrestauratie: Revisie van drijfwerk en lagers, vlampijpen vernieuwing en het herstellen van enkele historische aspecten in haar uiterlijk.

 

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.