Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen 14 van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM)

Foto: Copyright Marius van Rijn

NahmeGoTM 14
AntriebsartDiesel
HerstellerNordwaggon, Bremen
TypMotorrijtuig
Baujahr1929
Spurweite1435 mm
StandortOpslag in Wervershoof
Betriebsfähigkeit.nee
Status NRRA
Gewicht23,6 ton
Länge über die Puffer14,3 m
Achsfolge2'2'
Urspr. EigentümerGooische Stoomtram (GS) / NV Gooische Tramweg-Maatschappij (GoTM)
Historischen NummerGS14, GoTM 14, NS mC 505
      
This text is not yet available in English

Motorrijtuig GoTM 14

In 1929 bouwde Nordwaggon de motorrijtuigen serie 10-19 voor de Gooische Stoomtram (GS), waaronder de GS 14. De motorrijtuigen gingen dienst doen op de GS hooflijn Amsterdam-Naarden-Laren. Vanaf 1935 werden de benzinemotoren geleidelijk aan vervangen door dieselmotoren. Op 29 september 1930 werd de naam van de GS veranderd in NV Gooische Tramweg-Maatschappij (GoTM). De serie GoTM motorrijtuigen hadden vaste aanhangrijtuigen, de GoTM serie 50-59.


In 1939 werd de lijn opgeheven waardoor de motorrijtuigen en aanhangrijtuigen werden overgenomen door de Nederlandsche Spoorwegen (NS). Het was de bedoeling dat deze als motorrijtuigen mC 501-510 en aanhangrijtuig C 551-560 de reizigersdienst op de Haarlemermeerlijnen en de lijn Zwolle-Kampen zouden overnemen. Deels zou dit ten koste gaan van de stoomtractie en op de lijn Zwolle-Kampen zouden de oude omC 1900 motorrijtuigen worden vervangen. Vanaf de zomerdienstregeling van 1940 zou de reizigersdienst op de Haarlemermeerlijnen worden overgenomen, echter het is bij enkele proefritten gebleven. Onder andere vanwege de brandstof tekorten is dit plan van de NS nooit doorgegaan en hebben de motorrijtuigen buiten dienst gestaan.


In 1942 werden drie motorrijtuigen (13, 15 en 19) naar Duitsland gebracht. De 11, 12 en 18 werden verkocht aan de Nederlandsche Tramweg-Maatschappij (NTM) in 1946, alwaar de 11 in dienst kwam als M13 op de lijn Groningen-Drachten. De andere twee diende als noodwoning in Groningen. De M13 ging na de opheffing van de lijn naar de Hoogovens (KNHS) waar deze zonder motoren directierijtuig 90 werd, dit tot 1957. Vanaf 1957 tot 1966 diende het als kantoortje.


De overige motorrijtuigen (10, 14, 16 en 17) werden samen met nog aan aantal GoTM rijtuigen in 1949 ondergebracht bij het tramdorp in Hilversum. Het tramdorp werd in 1973 afgebroken, waarbij de Tramweg Stichting (TS) de 14, samen met het bijpassende aanhangrijtuig 50 kocht voor de Museumstoomtram. Helaas is het aanhangrijtuig GoTM 50 gesloopt, maar gelukkig is het motorrijtuig GoTM 14 bewaard gebleven.


In 1975 is de GoTM 14 overgebracht naar de Museumstoomtram. Het motorrijtuig heeft jaren lang achter de werkplaats buiten gestaan, maar staat sinds 1995 in de opslag bij Corus in Beverwijk. Wanneer de GoTM 14 zal worden gerestaureerd betekend dit dat er nieuwe onderstellen en motoren zullen moeten worden vervaardigd. Op dit moment is nog niet bekend wanneer het motorrijtuig zal worden gerestaureerd.


Geschiedenis

1930-1939    In dienst bij de Gooische Stoomtram
1939    Verkocht aan NS, nooit in dienst geweest
1949    Verkocht en geplaatst als noodwoning in Hilversum
1975    Verkocht via de TS aan de Museumstoomtram
1995    Opgeslagen in de opslag bij Corus in Beverwijk

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.