Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Triebwagen 1022 van Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM)

Foto: Copyright Wouter Adriaanse

NahmeHTM 1022
AntriebsartElectrisch
HerstellerLa Brugeoise
TypPCC (Presidents Conference Committee)
Baujahr1952
Spurweite1435 mm
StandortRemise Frans Halsstraat, Den Haag
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht16,7 ton
Länge über die Puffer13,432 m
AchsfolgeBo'Bo'
Leistung164 PS (120,5 kW)
AntriebMotoren: 4 x 41 kW
Urspr. EigentümerN.V. Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM)
Historischen NummerHTM 1022
      
This text is not yet available in English

PCC HTM 1022

In 1952 bouwde de firma La Brugeoise de PCC serie 1003-1024 voor de N.V. Haagsche Tramweg-Maatschapij (HTM). In 1949 kreeg de HTM twee proef trams, de 1001 en 1002. De proef trams waren een succes en de HTM besloot door te gaan met de trams vanhet type PCC.


Het tram type PCC is in de dertiger jaren in Amerika ontwikkeld door de zogenaamde Presidents Conference Committee. Het autoverkeer in Amerika nam steeds meer toe, als antwoord daarop werd dit concurerende vervoermiddel ontwikkeld.


De proefwagens hadden alleen deuren aan de voor- en achterzijde van de tram. Bij de vervolg serie, 1003-1024, werd de achterste deur vervangen door middendeuren. Door de kleine zijraampjes leken de trams op hun Amerikaanse soortgenoten, dit in tegenstelling tot de latere PCC die de HTM zou bestellen.


De 1000-en reden in eerste instantie veel op de lijnen 7 en 14, maar later vooral op de lijnen 6, 10, 12 en 16.


De HTM 1022 is tot 1981 bij de HTM in dienst geweest en had de capaciteit voor 40 zit- en 52 staanplaatsen. Tegenwoordig is het motorrijtuig onderdeel van de Collectie van het HOVM en is zoveel mogelijk gerestaureerd naar toestand van de jaren zeventig.


Geschiedenis

1952-1981    In dienst bij de HTM als motorrijtuig
Nu    In de collectie van het HOVM

Daten verwalted durch:
W. Adriaanse, email: wadriaanse1985(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.