Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Personenwagen WR 136 / 94 383 Ffm van die Museumspoorlijn STAR

NahmeWürttemberger
HerstellerBadische Waggonfabrik, Rastatt (D)
TypCid-wü 08
Baujahr1912
Spurweite1435 mm
StandortStadskanaal
Betriebsfähigkeit.ja
Gewicht15 ton
Länge über die Puffer13,05 m
Achsfolge2
Urspr. EigentümerKöniglich Württembergische Staats-eisenbahnen (K.W. St.E.B.), Deutsche Reichsbahn Gesellschaft (DRG), Deutsche Bundesbahn (DB), Mindener Kreisbahn (MKB), Westfälische Almetalbahn (WAB)
Historischen NummerCi 116, 94 383 Ffm
      
This text is not yet available in English

Dit rijtuig is in de zomer van 2006 overgenomen van de Westfälische Almetalbahn, samen met nog vier rijtuigen van hetzelfde type. Het zijn van oorsprong Württembergse rijtuigen, die na een lange geschiedenis en een stevige verbouwing bij de Mindener Kreisbahn uiteindelijk bij de WAB terecht kwamen, die ze in 2000 liet restaureren bij de werkplaats Rastatt (D).

Rijtuig WR 136, van oorsprong een gewoon zitrijtuig, is al in de MKB-tijd tot buffetrijtuig ingericht. Bij de verbouwing in Rastatt is dit zo gebleven, en is het rijtuig in de dieselrode kleurstelling geschilderd (als ware het een bijwagen achter een motorrijtuig). Van binnen heeft het rijtuig een bar met biertap, sta-tafels en enkele zitplaatsen. Het rijtuig is in januari 2007 binnengenomen voor onderhoud en herstellingen, en in april weer afgeleverd. Sindsdien is het dienstvaardig.

Bij zijn kleine revisie in 2007 zijn de balkonplafonds in oude kleur en stijl teruggebracht, is het houtwerk opgeknapt, roest verwijderd, ramen gangbaar gemaakt en geschilderd, en zijn verwarming, verlichting en de elektrische installatie nagekeken.

Begin 2012 is het rijtuig voor een B-revisie binnengenomen in de werkplaats. Het remwerk en het loopwerk van de wagen hebben onderhoud gehad en de zijwanden van de wagen zijn opnieuw geschilderd, omdat het rood behoorlijk begon te verkleuren.

Daten verwalted durch:
Tim Goorman, email: timgoorman(a)gmail.com
Ersetzen Sie (a) durch @, dies ist aus Spamschutzgründen erforderlich.