Nederlandse taal  English language  Deutsche Sprache 

Loc 75 van de Stoomtrein Katwijk Leiden

(c) Allard Rogier van Ravesteijn

TractievormDiesel-hydraulisch
FabrikantDiepholzer Maschinenfabrik Fritz Schöttler GmbH DIEMA, Diepholz
TypeDFL 60
Fabrieksnummer4119
Bouwjaar1978
Spoorwijdte700 mm
StandplaatsValkenburg (ZH)
Bedrijfswaardigja
Gewichtca 8.2 ton
Lengte o/b4,3 m
AsindelingB-dh
Vermogen72 PK (52,9 kW)
Oorspr.eigenaarsSteenfabriek De Vlijt in Winterswijk, Steenfabriek De Werklust in Losser
      

In 1970 ging de firma Diema over op een nieuwe typebenaming. Een antal oudere type werd niet meer gebouwd, en een aantal ontwerpen kreeg een DFL nummer.


Veel van deze loks zijn toen gebouwd naar klantenwens, en weken vaak af van de standaardontwerpen van de vroegere tijd.


Deze redelijk moderne lok, met zijn Hydraulische aandrijving is gebouwd in 1978 voor Steenfabriek De Nijverheid in Azewijn.

Later is zij bij de Steenfabriek de Werklust (deze steenfabriek was intussen een museum geworden) terechtgekomen en is daar amper ingezet vanwege het hoge gewicht van de lok. Hij was eenvoudigweg niet geschikt voor het lichte veldspoor aldaar.


In 2006 is men overgegaan tot een ruil met de SVM, het Museum de Werklust kreeg een Spoorijzer railtractor, en de Diema DFL 60/1.2 ging naar de SVM. De Diema lok zal veel beter tot zijn recht komen op het zwaardere spoor van de SVM (welke alreeds grotendeels bestaat uit zwaar profiel ophouten dwarsliggers).


De staat van de lok is prima, en de lok is zondermeer rijvaardig.


Levensloop:

1978    Via IVB naar Steenfabriek De Nijverheid in Azewijn
1995    Naar Steenfabriek De Vlijt in Winterswijk (Niet gebruikt)
2000    Sluiting van de Steenfabriek De Vlijt in Winterswijk, lok nog voorhanden.
2002    Naar Steenfabriek De Werklust in Losser, welke een Museum geworden was.
2006    Naar de SVM Valkenburg (ZH)

Data beheerd door:
Gerard de Graaf, email: gwdegraaf(a)hotmail.com
Vervang (a) door @, dit is een antispam maatregel.